Blog

#skolechat live om lektier – 26/8 kl. 20

Mens #skolechat lever i bedste velgående, har vi ikke haft en god omgang #skolechat live i lang tid (altså, de diskussioner af ca en times varighed, som vi startede med på #skolechat i sin tid). Vi er imidlertid stadig mange, der husker debatterne med stor begejstring, og håber på en genkomst.

Derfor skal man jo også gribe chancen når den byder sig, som den gjorde da Mikkel Wiene foreslog en debat om lektier:

Morten & jeg sprang på, og nu afholder vi altså den første #skolechat live debat i laaaaang tid, og med lektier som det overordnede tema.

Du kan deltage på onsdag d. 26/8 kl. 20-21 – på Twitter, selvfølgelig.

Hvad skal diskussionen handle om? Debatten er jo blevet til på Mikkels opfordring, så han har selvfølgelig gjort sig nogle tanker om, hvad vi skal tage fat på:

 

Det er rigtig gode overvejelser, men nu har #skolechat jo altid været drevet af fællesskabet, og derfor giver det god mening for os at forberede debatten sammen med alle jer, der bruger #skolechat til daglig.

Hvilke spørgsmål synes du vi skal tage fat på?

Vi kunne også godt tænke os, at vi læser en kort tekst forud for debatten. Hvad har du læst for nylig, som er centralt for vores forståelse af lektier? Det kan være forskningsformidling, konkrete erfaringer, et debatindlæg e.l.

Begge dele kan besvares i dette dokument, og så samler vi op & melder ud i starten af næste uge.

Savner du også #skolechat live?

Det føles som var det i en fjern fortid, at vi startede #skolechat med de ugentlige diskussioner.

I virkeligheden er der ikke gået tre år endnu, men der er sket meget siden da (jeg reflekterede også lidt over det her).

Jeg har med stor begejstring kunnet iagttage, hvordan aktiviteten på #skolechat har været støt voksende, og at der samtidig er en ret stor diversitet i brugergruppen (lærere & undervisere, ledere, konsulenter, politikere, journalister, private virksomheder m.m.).

Mange lærere har berettet om, hvordan #skolechat har været med til at udfordre og udvikle deres professionelle virke, og det er tydeligt, at #skolechat er med til at etablere netværk og nye konstellationer. For nogle af os skaber det et værdifuldt fællesskab, som bidrager med – blandt andet – energi, inspiration og tryghed.

For nylig fik #skolechat tilmed en del af æren for, at Folkeskolens artikler i ret stor grad bliver delt på sociale medier.

Det er alt sammen enormt positivt.

Et sted undervejs er der imidlertid sket det, at de fantastiske ugentlige live diskussioner simpelthen forsvandt. Det var, indrømmet, ikke så meget en bevidst beslutning som en reaktion på, at vi alle har rygende travlt med alt muligt, og af og til bliver selv ting vi holder meget af nedprioriteret.

Det var det, der skete med #skolechat.

…men det behøver jo ikke betyde, at live diskussionerne er et overstået kapitel.

Vi er mange, der savner dem, og den intense energiudladning.

Vil du være med til at starte dem op igen? Giv lyd – i kommentarfeltet, via mailen eller – mest oplagt – på #skolechat.

Vi skal gøre det så nemt som muligt for os selv, og gerne være et lille hold, så vi hver især kommer til at bruge ganske lidt tid på indsatsen. Vi kan naturligvis også snakke om form & frekvens. Skal det være hver uge? Hver anden uge?

…og måske skal de slet ikke foregå på #skolechat, som efterhånden er noget af en uoverskuelig smeltedigel. Måske det nye #skolepæd er et bedre bud? Det kan vi snakke om.

Uanset hvad, så tror jeg det ville være et kærkomment gensyn for mange, og en ny spændende (kaotisk!) oplevelse for andre.

Afstemning for #skolechat live torsdag d. 16/5

Efter sidste uges fantastiske #skolechat live, hvor vi diskuterede drømmeskolen, er vi tilbage ved det velkendte format med afstemning om dagens emne (og en sen afstemning, hvilket ene og alene skyldes travlhed – beklager!).

Værsgo og stem:

 

1) SAMR – en model for anvendelse af it i undervisningen.

Læs mere: SAMR – hvad bruger vi egentlig teknologien til?

2) Programmering som fag – skal vi alle lære at programmere (og skal it i det hele taget have sit eget fag)?

Læs mere: Danske skoleelever skal lære at programmere

3) Reform af læreruddannelsen – den nye læreruddannelse træder i kraft efter sommerferien, men hvad kommer det til at betyde?

Læs mere: Den uddannelsespolitiske fimbulvinter og Reform af læreruddannelsen – hos FIVU

4: Prøver og eksamen – hvordan skal fremtidens prøver & eksamen se ud? Er det bare et spørgsmål om internetadgang?

Læs mere: Tips til skriftlig eksamen i dansk med internetadgang

#skolechat live er tilbage med Vores drømmeskole

torsdag d. 9 maj kl. 21.00 byder vi på #skolechat velkommen tilbage til en gammel kending, nemlig #skolechat live! Emnet er sat på forhånd, så vi springer let og elegant over afstemningen. Inspireret af vores svenske venner på #skolchatt bliver emnet: Vores drømmeskole

Se et uddrag fra den spændende og ligefrem medrivende svenske drømmeskole-chat på Storify

Håbet er at emnet drømmeskolen kan få de vilde idéer til at flyve, sprede særlig god skole-energi og være med til at kickstarte en ny række live-chats på #skolechat hver torsdag aften kl. 21.00.

Jeres vært ved denne første chat er: @mosgaard

Nu med gæst

Vi har af flere omgange talt om at få en gæst på besøg i #skolechat live – og i anledningen af at det er første omgang #skolechat live i noget tid, skal det fejres. Derfor har jeg inviteret de radikales børne- og undervisningsordfører Lotte Rod (@lotterod), som kigger forbi #skolechat’en nu på torsdag.

Vi ses på torsdag kl. 21.00!

Afstemning for #skolechat live 28. februar 2013

Det har været en vild fornøjelse at se #skolechat udvikle sig fra primært at være vores ugentlige “livechat” til nu at leve sit helt eget liv (det har jeg reflekteret lidt over).

Måske er #skolechat ved at blive voksen?



Uanset hvad, så skal vi naturligvis ikke glemme de fantastiske & altid overvældende intense ugentlige diskussioner.

Derfor starter vi igen i morgen, torsdag (som er den nye onsdag) kl. 21.

Du kan naturligvis, som i gamle dage, stemme lige her:

Lidt uddybning:

1. Vi er mange, der mener at det at være lærer er en af de mest værdifulde erhverv overhovedet, mens andre mener, at lærere er dumme og dovne. Kan man re-brande lærergerningen – og er det nødvendigt?

Se fx Tæt på 500 lærere indstillet til undervisningspris

2. I både udspillet til reform af folkeskolen og de igangværende overenskomstforhandlinger har spørgsmålet om “tid” fyldt rigtig meget. Mange vil have os til at tro, at mere tid = mere læring. Andre er uenige.

Se fx Forskere trækker tæppet væk under Antorini

3. I de mange diskussioner om uddannelse hedder det sig typisk, at der skal mere kvalitet i vores uddannelser – men hvad mon man egentlig mener med det? Hvad er kvalitet – og hvordan får vi mere af det?

4. Alle vil have mere it i undervisningen – det er et populært mantra, men ikke altid specielt velovervejet. Hvornår skaber it i undervisningen reel værdi?

#skolechat om skolereformen

Jeg har stadig ikke fået læst hele regeringens oplæg til en reform af folkeskolen, men jeg har til gengæld været imponeret over den vilde aktivitet på #skolechat de sidste par dage, og ikke mindst i dag, hvor reformen blev præsenteret.

Der har selvfølgelig været deltagelse af alle dem vi kender og holder af, men også en række nye ansigter har blandet sig. Lærere, konsulenter, forskere, journalister, politikere – en dejligt broget forsamling!

Hvad siger de så?

Her er et (hverken repræsentativt eller fuldstændigt) udsnit af debatten:

Hvordan engagerer du eleverne gennem IT? – Opsamling på #skolechat live 28. november

Endnu en sprudlende #skolechat live, med masser af guf for IT glade undervisere. Vores oplæg kom fra en artikel fra undervisningsministeriet, hvor der stod:

“Eleverne tager selv initiativ til at benytte nye medier i undervisningen og bliver mere engagerede af det. Det viser anden runde af et forskningsprojekt om anvendelse af it i de gymnasiale uddannelser.”

It styrker elevers engagement i de gymnasiale uddannelser

…Var #skolechat enig? Ja.

Download hele chatten (Chatten start 20.00 TweetDoc tid)

Udvalgte Tweets

Afstemning for #skolechat live 28. november 2012

Så er det tid til sidste #skolechat live inden vi tager os en velfortjent julepause. Det skal dog siges at der den næste tid vil opstå et par enkelte anderledes #skolechat aftenener. Så følg med på hash-tagget, så skal du nok blive opdateret.

Og nu til afstemningen:

 

1. Undervisningsmetoder

Sidste uges runner up er tilbage. Hvad sker der hvis vi ser væk fra selve det faglige indhold og zoomer ind på undervisningsmetoderne. Har vi en tendens til at hænge fast i de samme undervisningsmetoder? Og hvordan kan vi bryde med vanen og udvikler vores valg af metoder?

2. Elevengangement gennem IT

“Eleverne tager selv initiativ til at benytte nye medier i undervisningen og bliver mere engagerede af det. Det viser anden runde af et forskningsprojekt om anvendelse af it i de gymnasiale uddannelser.”

It styrker elevers engagement i de gymnasiale uddannelser

3. Elevdemokrati

Christine Antorini vil sætte fokus på vigtigheden af, at unge engagerer sig i elevdemokrati

”I regeringen er vi meget optaget af, at alle ungdomsuddannelserne skal have et velfungerende elevdemokrati, der inviterer til engagement og indflydelse, så eleverne reelt bliver inddraget og har medindflydelse på hverdagen på deres skole,”

Regeringen vil styrke elevdemokrati

4. Klasserumsledelse

Sidste gangs succes med at få ledelse på dagsordenen på #skolechat, indbyder næsten til at gøre det igen. Så: “Hvad kan lærerne lære af ledelsen og ledelsen lære af lærerne?”

Her et eksempel på ledelsesteori set i undervisningsperspektiv:

Byder Karl Weick og hans idé med ”Small Wins” velkommen i mit klasselokale

Gode råd om ledelse og IT – Opsamling på #skolechat live 21. november

Vi er kloge på #skolechat, så kloge at vi her til aften tillod os at kaste os ud i at snakke om:

Ledelse og IT

Hvad er ledelsens rolle i forhold til IT i hverdagen?

Som altid var det en spændende dialog, og hvis vi kort antager at deltagerne på #skolechat er et repræsentativt udsnit af den danske befolkning der arbejder med undervisning (hvilket vi formentligt på ingen måde er) – ja så er vi ret langt hen af vejen enige om mange ting. Blandt andet at Peter Senge med “Den Femte Disciplin” slet ikke er en dårlig bog at forhold sig til, hvis man ønsker at skabe en lærende organisation.

Den findes også i en skoleudgave med titlen: “Schools that learn”

Læs hele aftenens #skolechat her (med start 20.00 TweetDoc tid)

Få et godt råd med på vejen

Til sidst i chatten bad jeg deltagerne om at komme med et par gode råd til perspektivet ledelsen og IT, så dem der ønsker det – kan gå lige til de gode råd, værsgo:

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/nschnurre/status/271357423439183872″]

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/LeneRMortensen/status/271357652293005312″]

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/oveucsj/status/271357704126205953″]

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/Talkhill/status/271357767535702016″]

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/thoskoDK/status/271357827237425152″]

En afsluttende bemærkning

Tak for endnu en skøn live-chat, og som @oveucsj fik sagt

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/oveucsj/status/271358241676595200″]

Afstemning for #skolechat live 21. november 2012

Velkommen til, eller velkommen tilbage. Ny som gammel er vi klar til endnu en runde #skolechat. Hvad synes du emnet skal være?

Vi ses onsdag kl. 21.00

 

1. Grænseløs videndeling

Danmark og resten af verden er fyldt med gode eksempler på at drive en spændende, indholdsrig og udviklende skole – hvordan kan vi lære af hinandens erfaring? Har du nogle gode eksempler?

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/Trinejr/status/268274010465390592″]

 

2. Inklusion

Det er over alt, ordet “Inklusion” – skal vi give det udbredte udtryk en tur i #skolechat maskinen?

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/Klokkerholm/status/270804779792490496″]

 

3. Ledelse og IT

Et bud på et emne der fokuserer på skoleledelse: Hvad er ledelsen rolle i forhold til IT i hverdagen?

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/Larsnoes/status/270973979660001281″]

 

4. Undervisningsmetoder

Har vi en tendens til at hænge fast i de samme undervisningsmetoder? Og hvordan kan vi bryde med vanen og udvikler vores valg af metoder?

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/mosgaard/status/270857598847295488″]