Debat: Form på dette års #skolechat – hvad vil I?

Så er vi tilbage igen her på #skolechat efter en tiltrængt sommerferie (selvom man roligt kan sige aktiviteten på vores alles yndlings-hashtag ikke har ligget på den lade side denne sommer).

Inden ferien annoncerede vi at #skolechat ville vende tilbage i fornyet form, og efter en hurtigt improviseret #skolechat denne stille onsdag aften den 15. august, blev beslutningen at starte en debat om hvordan vi alle får mest ud af #skolechat i fremtiden.

Lidt historie

#skolechat har siden sin oprettelse været hjem for utallige spændende erfaringsudvekslinger og diskussioner. Disse diskussioner har fundet sted onsdag aften imellem 20.30 og 21.30. Aftenens emne blev fundet ved afstemning her på siden, denne afstemning blev delt på Twitter gennem #skolechat hashtagget. Emnerne som der blev stemt imellem, blev samlet sammen, fra blandt andet Twitter, af den der oprettede ugens afstemning.

Resten af tiden har #skolechat været hjem for en masse løse snakke, spørgsmål stillet til andre #skolechat brugere, deling af spændende artikler, udveksling af erfaring, dannelse af netværk med mere. Netop de funktioner man roligt kan sige #skolechat har holdt i live denne sommer, og som jeg vil anbefale forbliver en del af det unikke liv der er blevet skabt omkring #skolechat. Betragt derfor dette indlæg som et oplæg til en snak omkring “Onsdags #skolechat’en”.

Hvad nu?

Der er været ønsker om at flytte dagen for “Onsdags #skolechat” så det ikke længere er onsdag. Der har ligeledes være diskussioner om tidspunktet var det rigtige. Skal ungerne puttes kl. 20.30 og man først kommer til sin twitterprofil igen kl. 21.00, kan der være noget om snakken. Det er set til flere aftenener på #skolechat at folk kommer dumpende et stykke inde i chatten, det giver nyt liv til snakken – men kunne vi få mere ud af #skolechat ved at ændre tidspunktet til senere?

#skolechat har haft alt fra de helt store og velbesøgte aftenener til de mindre besøgte aftener. Så det ville være forkert at sige den nuværende model ikke har fungeret godt, for det har den i allerhøjeste grad, men den har også vist sig at have sine svagheder.

Overvejelser

  • Kan man gøre noget for at skabe en større kontinuitet på #skolechat aftener?
  • Hvor skal emnerne komme fra for at vi sikre en relevant spredning for alle? (er den der måske allerede?)
  • Hvordan sikrer vi at flest mulige der har lyst til at deltage, kan tage del i chatten?
  • Er #skolechat nem nok at gå til for nye lærere på Twitter, eller skal vi gøre noget for at komme de nye ansigter i møde?

Din mening

Det er på tide at høre hvad #skolechat er for dig, og hvordan vi alle kan få mere ud af “Onsdagschatten”. Hvad tror du der skal til? Eller er alt som det skal være?

Lad os dele vores erfaring og viden, så vi sammen kan finde den bedste form for fremtidens #skolechat. Smid din kommentar her på siden.

Lad debatten begynde.

– @mosgaard

Udgivet af

@mosgaard

Efterskolelærer og selvstændig musikalsk kreativitetseventyrer